Du har ett företag och är ute efter att nå ut till väldigt specifika personer. Du letar runt bland de valbara intressena du kan välja i ditt Ad-set men allt som dyker upp är mest generella intressen där det verkar osannolikt att mängden personer som är “intresserade” verkligen stämmer.
Exempel: Albin är ute efter att sälja smycken i sin e-handelsbutik – 1.3 miljoner människor i Sverige mellan 18-65 har “smycken” som intresse.
Hur många av dessa är verkligen intresserade av att köpa smycken idag, och hur intresserade av just Albins smycken? Antagligen inte 1.3 miljoner (då hade Albin varit i Bahamas vid det här laget).
Facebook kan lägga in dig i “gruppen som är intresserad av smycken” bara du vid något tillfälle har besökt en smyckesrelaterad hemsida eller Facebook-sida, gillat eller kommenterat ett inlägg som är relaterat till smycken (hur relaterat det behöver vara spelar inte någon större roll).
Det finns många verktyg för att hitta personer som verkligen är relevanta och potentiellt intresserade av det ni har att erbjuda. Om ni driver in trafik till er hemsida till exempel så har Facebook verktyg som Facebook pixeln som helt enkelt fångar upp de personer som besökt er hemsida – så att ni kan skapa målgrupper av dessa (plus personer som liknar dem). Om ni använder er av video i era annonser kan ni fånga upp de som tittat på era videos. Det finns flera andra exempel – av det som kallas “Anpassade målgrupper” eller “Custom Audiences” på engelska.
Dessa funktioner ska vi dock inte gå in på i detta inlägg. Vi vill berätta om en funktion, som inte riktigt är så välkänd i Facebook-annonsering och ingenting som Facebook själva presenterat som möjlighet.
…vi själva kallar detta:
Hyper-Geo-Targeting (inget officiellt namn – det var det coolaste vi kunde hitta på).
Vanligtvis när man väljer plats för sin målgrupp så finns det olika möjligheter; land, stad, län, kommun, gata, osv. Om man lägger en nål eller “pin” på kartan så är den minsta radien man kan få 1 kilometer runt omkring “nålen” – som man lagt på den plats man vill nå ut till.
Men tänk om du kunde rikta in dig mer specifikt än så? Kolla nu på bilden nedan:
Om du är duktig på geografi i stockholmsområdet så kanske du vet vart den blå nålen i mitten är positionerad.
Det är nämligen Globen.
Som du ser så har den blåa cirkeln en 1 km radie runt sig, men det vi gjort här är att exkluderat områden (de röda cirklarna är exkluderande) runt omkring så att endast globen byggnaden är det område som inte är exkluderat.
Tänk dig att det hålls ett evenemang, låt oss säga för fotografer – i Globen – under 3 dagar.
Du är en arrangör som vill locka fotografer till ditt eget evenemang…
Vart hittar du fotografer som är intresserade av att komma på ditt engagemang? Jo – på evenemang där fotografer befinner sig!
Detta Facebook-hack, om man kan kalla det så, kan vara ett sätt att komma åt personer som är svåra att hitta genom att endast välja intressen och yrken osv i Ad-setet.
Du vill hitta högt uppsatta banktjänstemän på en viss bank – gör som vi gjorde med Globen fast med bankens byggnad! Du vill nå ut till partyglada folk som går på festivaler – nå ut till de som redan är på en festival! Oavsett vad du marknadsför kan du säkert hitta något smart sätt att nyttja denna funktion. Det är i alla fall värt att testa. Ni kommer högst troligt lägga märke till att målgruppen är större än vad som verkar realistiskt – detta är på grund av att Facebooks spårning inte är helt hundra procent – du kommer även att nå ut till personer som inte är i Globen-byggnaden (tyvärr) – DOCK så ökar du chanserna avsevärt att du träffar rätt (når ut till personer i närheten) än om du endast tar den blåa nålen utan de röda, exkluderande runt omkring. I Globen-exemplet så försvann tex ca 90% av räckvidden när vi exkluderade bort det mesta av “1-kilometerscirkeln” och endast behöll det lilla område där byggnaden befinner sig.
Sammanfattning:
Det finns inget hundraprocentigt sätt att rikta sig åt endast personer som befinner sig på en plats/byggnad MEN det finns verktyg att öka oddsen för just detta – så dra nytta av och testa Hyper-Geo Targeting.