Vad gäller egentligen för Facebooktävlingar?

Tidigare var man tvungen att ansöka om tillstånd för att få lov att anordna tävlingar där man slumpmässigt väljer ut en eller flera vinnare.  Detta gäller inte längre eftersom den så kallade Lotterilagen upphävdes 2019. Nu slipper du kontakta myndigheterna för att anordna en tävling på Facebook där man kan vinna något bara genom att lämna en kommentar till exempel. 

Men även om Lotterilagen upphört att gälla, finns det så klart en hel del saker som är bra att tänka på när du arrangerar en tävling på Facebook:

  • Alla som deltar i din tävling som du arrangerar måste ha en fullständig Facebookprofil. Det får inte vara några fejkprofiler.
  • Du som arrangerar tävlingen måste enligt Facebooks regler alltid tillse att du följer alla lagar och regler som finns i landet där du befinner dig. 
  • Uppmaningen att man ska tagga en vän och dela inlägget är vanligt förekommande i tävlingar på Facebook – men det får inte vara ett krav för att kunna deltaga. Däremot går det bra att ha som krav att man som tävlande ska gilla din sida eller inlägget det rör sig om.
  • Facebook vill ogärna förknippas med tävlingar. Du bör därför tydligt förklara att tävlingen varken är sponsrad eller organiserad av Facebook utan sköts helt och hållet av dig.
  • Även om det inte är ett krav är det bra att i inlägget ha med ett slutdatum för tävlingen, information om vilket förfarande som gäller när en vinnare ska utses.
  • Ge tydlig information om hur vinsten hämtas ut och vad som gäller kring frakt. Glöm heller inte att om vinsten är värd mer än 3 procent av prisbasbeloppet behöver vinnaren betala vinstskatt.

Vill du förbättra din digitala marknadsföring? Klicka här för att boka ett onlinemöte med våra experter!

Andra insikter från Trendflow:

Målgruppsmättnad i annonsering: så förebygger du

Så förebygger du målgruppsmättnad i din annonsering. Välkommen till en blogg om ett väldigt vanligt problem som de flesta annonsörer har stött på – målgruppsmättnad. Föreställ dig detta – annonsen som har presterat topp i flera månader slutar fungera. Du

Retargeting: Hur man når sin intressegrupp effektivt (Meta ads)

Retargeting: Hur man når sin intressegrupp effektivt Välkommen till vår blogg om retargeting! I dagens digitala värld är det avgörande att kunna nå rätt målgrupp på rätt sätt. Retargeting, eller återmarknadsföring, är en strategi som hjälper dig att göra just

Varför YouTube är en effektiv kanal för marknadsföring

YouTube är en kraftfull plattform för marknadsföring med oändliga möjligheter att nå en bred publik. I denna artikel kommer vi att utforska fördelarna med att använda YouTube som marknadsföringskanal, effektiva metoder för framgångsrik marknadsföring och värdefulla tips för att maximera