Marknadsföra webshop på Facebook & Instagram

Att marknadsföra en webshop kan kännas krångligt - kanske har du varken ett stort varumärke, en stabil kundbas eller en budget som tillåter större marknadsföringssatsningar. Jag har ett tips till dig: använd Facebook.

Du har antagligen redan en Facebook- eller Instagramsida där du kanske postar inlägg då och då (om inte, skapa det!). Du känner säkert till att man kan annonsera via Facebook; kanske har du lagt märke till inlägg markerade som “sponsrat” i ditt flöde. Det är fullt möjligt att du själv har testat detta genom till exempel “Marknadsför inlägg”-knappen som finns tillgänglig via din Facebook-sida. Men kände du till att Facebook erbjuder bättre verktyg för annonsering än detta, perfekta för att marknadsföra en webshop?

Även om du har marknadsfört via Facebook med tveksamma resultat tidigare så vill jag att du fortsätter läsa. 

Innan du ratar Facebook som plattform och verktyg för annonsering så vill jag att du ger det en ordentlig chans. Speciellt om du är i en situation där du vill ha full koll på vad varenda krona i din verksamhet går till så vill jag slå ett slag för just Facebook och Instagram. Om du följer mina råd och implementerar både Facebooks mätverktyg (pixeln) samt en välstrukturerad kampanjplan så kommer du snart att lära dig hur du uppnår resultat för just din verksamhet. 

Digital Marknadsföringsbyrå - photo 1506645292803 579c17d4ba6a
Facebook är en extremt användbart marknadsföringsplattform - om du är villig att lära dig.

För det första,

För att du ska lyckas med att marknadsföra din webshop så finns det några konkreta punkter som du bör ha koll på. 

Till att börja med så ska du aldrig mer röra vid “Marknadsför inlägg”-knappen. Från och med nu är Facebook Ads Manager din bästa vän, samt andra verktyg som du finner i Business manager. 

Vidare så måste du ha en Facebook Pixel installerad på din hemsida. I stort sett allt jag kommer att gå igenom förutsätter detta. Kanske har du redan en, men om inte så är det absolut inte svårt att ordna med. Du kan läsa mer om pixeln och dess fördelar här. 

Om du inte har använt Ads Manager förut och tycker att det känns lite obekant så vill jag tipsa om Facebooks egna Blueprint-kurser.

Digital Marknadsföringsbyrå - blueprint
På Facebook Blueprint finns kurser i det mesta du behöver veta.

Allt handlar om att testa

Om jag, innan jag går in på detaljer, ska sammanfatta det som du ska ta med dig för att du lyckas med att marknadsföra din webshop så är det att sättet att uppnå resultat på Facebook är att testa allt.

Om du känner till Ads Managers struktur med Kampanjer innehållandes Ad-sets som i sin tur innehåller annonser så kanske du förstår att skillnaden mellan olika annonser och vad som presterar är variabler.

Det kan röra sig om vad du optimerar kampanjen för, hur din målgrupp ser ut, för att inte nämna små variationer i ditt annonsmaterial såsom bild och text. Detta kan verka överväldigande till att börja med, men desto längre du kommer desto tydligare kommer det att bli.

Det finns ingen one-size-fits-all lösning, men det finns tillvägagångssätt för att du ska finna vad som fungerar för just dig - därifrån är det bara att fortsätta förbättra.

Digital Marknadsföringsbyrå - testing
Sättet att uppnå resultat på Facebook är att testa dig fram till vinnande kombinationer.

Steg för steg

Allt ordnat med pixeln? Tagit dig en titt på Ads Manager? Toppen! Då är det dags att komma igång med att marknadsföra din webshop.

När du väl sitter där med Ads Manager framför dig så är det egentligen bara att klicka på “Skapa kampanj” och följa instruktionerna. Men innan dess så bör du tänka på några saker. 

1

Skapa målgrupper

Skapa några målgrupper att testa! Detta gör du enklast genom sidan “Målgrupper” som du finner via Business Managers huvudmeny. Du kan till exempel skapa:

  • Intressebaserade målgrupper. Du väljer intressen eller beteenden (på Facebook, såklart) som du vill att din målgrupp ska ha, och kan göra den snävare genom att lägga till fler intressen som personerna även måste matcha eller exkludera intressen/beteenden.
  • Look-A-Likes (LAL). Kruxet med dessa målgrupper är att de liknar personer som tidigare har utfört en viss handling (till exempel köpt något) från din webshop. Genom att pixeln mäter ordervärde kan du även skapa värdebaserade LAL-målgrupper; personer som liknar dina mest värdefulla kunder.

2

Sätt upp en kampanj

Stirra dig inte blind på alla kampanjinriktningar. Eftersom målet trots allt är att marknadsföra en webshop så vill du först och främst optimera för konverteringar. Vilken specifik handling du optimerar för väljer du när du skapar dina ad-set.

  • I första hand ska du optimera för köp. Även om dina annonser bara skulle resultera i trafik så innebär denna köpoptimering att trafiken är varmare än om du optimerar för klick, engagemang eller dylikt. Följaktligen är det mer troligt att du till exempel kan rikta en retargerting-kampanj till dessa besökare med goda resultat.

3

Skapa ad-sets för dina målgrupper

Se till att utesluta de andra målgrupperna du testar från vardera ad-set, så att de inte överlappar varandra och dina resultat blir skeva. Du vill med tydlighet kunna se om en målgrupp ger dig bättre resultat än en annan. 

4

Skapa annonser

Äntligen dags att sätta upp ditt faktiska annonsmaterial! Här är det upp till dig att finna vilka annonsformat, -vinklar, bild- eller videomaterial och annonstexter som fungerar bäst för dig och din webshop.

  • Lägg upp samma annonser i vardera ad-set. Du gör enklast detta genom att skapa dina annonser i ett ad-set, markera dem och klicka på “duplicera”.
  • Glöm inte att testa i det här skedet. Om du ställer två helt skilda annonser mot varandra kommer du inte att veta vad som påverkade resultatet och vad du ska bära med dig till dina framtida annonser.
Digital Marknadsföringsbyrå - sdefrgthfyhdsf
Exempel på en grundläggande kampanjstruktur

5

Analysera och iterera

Det slutgiltiga steget är förstås att analysera din data, ta vara på det som fungerade bra och sätta upp nya kampanjer, målgrupper och annonser där du testar vidare, lägger på eller ändrar detaljer för att se om det ger dig ännu bättre resultat. 

Om du har hemsidebesökare som inte köper,

Återmarknadsför (retargeta) för en mindre summa! Gör en målgrupp av personer som har lagt till i kundvagn och påminn dem om att de var intresserade av att handla från dig. Om du har tillgång till en produktkatalog så är det här oftast en bra plats att använda den.

Det är vanligt att kunder som överväger ett köp lägger till produkter i kundvagn utan att slutföra köpet.
Din Facebook pixel i kombination med Facebooks målgruppsverktyg gör återmarknadsföring enkelt.

Så det här med att marknadsföra en webshop...

Allt du ville var att marknadsföra din webshop. Nu står du här, knädjup (minst!) i svammel om pixlar, testning och variabler. För att inte tala om att lära dig orientera i Ads Manager. Eller kanske var det här precis vad du behöver, en solid och generell grund i hur du ska tänka när du kommer igång med att marknadsföra din webshop via Facebook och Instagram.

Jag kan inte utlova att du kommer att se resultat på en gång, men om du jobbar enligt denna struktur så bygger du en gedigen grund för en hållbar och långsiktigt lönsam digital marknadsföring. Där du har total kontroll över vad du spenderar på och hur detta driver resultat för din verksamhet.

Om detta kändes glasklart och du är redo att ta vid, utvecklas, lära dig mer och börja marknadsföra din webshop med tilltagande goda resultat så är det perfekt. Om allt detta är nytt och nervöst för dig, du känner att du kanske inte har tid att lära dig allt men ändå är intresserad så råder jag dig att kontakta oss. Vi på TrendFlow är alltid glada över att dela med oss av vår kunskap och stötta dig i din resa mot framgång.

Lycka till!


Vill du förbättra din digitala marknadsföring? Klicka här för att boka ett onlinemöte med våra experter!

Andra insikter från Trendflow: