Så annonserar du på Instagram

Vad man bör tänka på vid annonsering på Instagram beror lite på vad man vill uppnå och hur aktiv ens Instagramkonto är. Ett bra första steg är att koppla ihop ditt Instagramkonto med Facebook Business Manager. 

Digital Marknadsföringsbyrå - Koppla Instagram till Business Manager

Sedan måste du fråga dig själv vad är det du vill uppnå med din annons? Är det mer trafik till målsidan? Är det mer interaktion i inlägg eller kanske köp? 

Digital Marknadsföringsbyrå - Val av kampanjtyp

Olika kampanjtyper har olika ändamål, precis som att vid annonsera för Facebook så kan du välja olika mål med din marknadsföring på Instagram, du väljer det som passar din produkt bäst.

När du sedan kommer ner till att välja målgrupper kommer det intressanta. Du kan antingen skapa en ny målgrupp som du tror passar dina produkter eller så kan du välja att anpassa målgruppen efter dina följare/engagemang på kontot (Ifall det finns). 

Digital Marknadsföringsbyrå - Val av malgrupp

En populär strategi som fungerar när man väl annonserar på Instagram är att kombinera alla målgruppstyper och tidsramar till ett. Alltså till exempel de som har engagerat i din sida de senaste 365 dagarna eller videovisningar på Instagram Story ads de senaste 180 dagarna. Då når man alla man som har interagerat med på ens Instagramkonto.

Det är här man bör tänka över hur aktiv ens konto är, uppdaterar du med mycket innehåll? Hur väl engagerad är publiken med kommentarer, likes och hur ofta tittar de på dina videos? Finns det data att utgå ifrån?

Men när det gäller att testa olika målgrupper kan vara värt att även vilja begränsa tidsramen för att få fram lite mer specifika målgrupper, t ex för remarketingkampanj. Det är kanske mer av intresse att fånga upp personer som har interagerat med din sida de senaste 7 dagarna än för kanske 6 månader sen.

Digital Marknadsföringsbyrå - Val av specifik malgrupp

Det finns vissa mer specifika målgruppstester värt att blicka igenom. Dessa kan vara 

  • Engagerade på Instagram senaste 7 dagarna (alla typer ihopklumpade)
  • Engagerade på Instagram senaste 20 dagarna (alla typer ihopklumpade)
  • Engagerade på Instagram senaste 90 dagarna (alla typer ihopklumpade)
  • Senaste 30 dagars Instagram profilbesökare, (inte kunder)
  • Senaste 7 dagars Instagram Story Videovisningar till 75-95%

Att få fram dessa målgrupper är ett bra sätt att diversifiera dina målgruppskällor och typer för framtida remarketing-kampanjer. Du kan sedan skapa look-a-likes av dess målgrupper för att skapa en bredare tänkbar publik.

När väl målgrupp är vald väljer du var du vill att din annons ska synas, är det feed eller kanske även stories?

Digital Marknadsföringsbyrå - Val av plattform

Följ upp med att välja en budget för din annons och tidsram på hur länge du vill att annonsen ska köras. Ett bra tips är att skapa en kampanjtyp med flera adset och annonsvinklar. Detta för att testa dig fram till vilken annons presterar bäst. På det sättet märker Facebooks algoritm vilken annons som presterar bäst och prioriterar denna. 

Digital Marknadsföringsbyrå - Budgetval

Det sista steget är då att skapa självaste annonsen, tänk på att du måste ha en Facebooksida som din annons ska associeras till (Facebook låter dig inte skapa en annons utan en Facebooksida). 

Digital Marknadsföringsbyrå - Filformat

Du kan sedan välja mellan 5 olika format för annonsering antingen karusell, singel bild, singel video eller slideshow. Sedan är det ganska linjärt därefter, du väljer din bild/video, skriver en annonscopy, gå igenom din annons för att sedan publicera.

Om allt går som det ska så kommer din annons vara uppe efter att den har granskats!


Vill du förbättra din digitala marknadsföring? Klicka här för att boka ett onlinemöte med våra experter!

Andra insikter från Trendflow: