Varför du inte ska överlåta all kontroll av din annonsering till en reklambyrå

Varför du inte ska överlåta all kontroll av din annonsering till en reklambyrå

“Nu har det hänt igen” - det var orden jag sa till min kollega efter att jag hade satt min mikrofon på mute under onboarding-samtalet med en ny klient. Det som framkallade den reaktionen från mig var klientens svar på frågan “Har ni ett annonskonto på Facebook?”. Svaret var “Jag vet inte”. Ett udda svar eftersom vi visste att de annonserat på Facebook tidigare. Men jag förstod direkt vad som hade hänt. 

Deras tidigare byrå hade utfört annonseringen på deras annonskonto istället för på klientens annonskonto. 

Tyvärr är detta ett sätt som en del byråer jobbar på och det är viktigt att du inte låter dem göra det i framtiden. 

Genvägar hjälper dig aldrig i längden. 

Vissa byråer kommer att argumentera genom att säga att det är enklare och snabbare att köra annonseringen genom deras egna konton. Och ja, i det avseendet har de rätt. Men snabbare är sällan bättre. 

När du låter en byrå driva annonseringen från deras egna konto istället för att låta dem hjälpa dig att sätta upp ett eget annonskonto så kommer du gå miste om många fördelar - samt riskera resultaten av din framtida annonsering.

Vi på Trendflow har aldrig och kommer aldrig att driva annonsering genom vårt egna annonskonto utan kommer alltid ta tiden att hjälpa er att konfigurera ert egna konto. Det kräver kanske mer tid, men i längden är det alltid bättre för dig som klient. Här har du 6 anledningar till att aldrig annonsera genom byråns annonskonto. 

  1. Du klumpas ihop med beteendet från byråns andra klienter. 

När en byrå använder sitt egna konto för att driva din annonsering så betyder det att du delar kontots rykte med tiotals, kanske hundratals, andra klienter. Klienter som du inte har någon kontroll över och som kanske annonserar oetiskt, eller närmar sig gränsen för vad som är acceptabelt att annonsera på Facebook, eller genererar ett stort antal negativa gensvar. 

Facebook har som rutin att stänga av annonskonton som mer och mer närmar sig oacceptabel annonsering och om byrån som du anställt har samarbeten med klienter vars annonsering är på den negativa sidan av spektrat så finns alltid risken att din möjlighet att annonsera försvinner. 

Facebook kan stänga ner konton utan förvarning och utan att du har möjlighet att överklaga beslutet. 

Självklart kan man skapa ett nytt konto och börja om men det innebär också att all data som du samlat in genom pixeln och annonsering i sig försvinner för alltid. Det betyder i längden också att du behöver konfigurera en ny pixel på din hemsida. 

  1. Du kan inte dra nytta av tidigare prestationer

Facebook vill alltid gynna annonsörer som skapar content av högkvalité. Det gör de genom att ge annonsörer distribution för ett lägre pris samtidigt som annonsörer vars annonser inte kräver manuell granskning ofta gynnas genom kortare tid för annonsgodkännande. 

Men om din annonsering drivs genom byråns annonskonto så kommer Facebook klumpa ihop dig med byråns sämst presterande annonskonton och du kommer därmed inte kunna dra nytta av fördelarna som kommer när du som annonsör skapar annonser av kvalité. 

  1. Du tappar kontroll över kontot. 

När du överlämnar annonseringen till byråns konto så ger du dem också kontroll över vilka som får tillgång till kontot och eftersom de flesta byråerna jobbar med många andra kunder så kan du nästan garantera att de inte kommer tillåta dig att ha tillgång till hela kontot. Detta betyder att du inte kommer ha friheten att ändra eller stänga av annonser om det skulle behövas. 

I längden innebär det också att om/när du väljer att avsluta samarbetet med byrån så förlorar du all historisk data som din annonsering har genererat. Data om vilka målgrupper eller annonsvinklar som presterar bäst och som skulle vara guld värt när du vill fortsätta din annonsering. 

  1. Det blir svårt att garantera ärlig rapportering av resultat. 

Om du annonserar genom byråns annonskonto så förlorar du insyn i resultaten. Byrån kan, och i många fall kommer att, välja att rapportera siffror som ser bättre ut än vad de är. Om annonseringen inte genererat tillräckligt med leads så kan byrån välja att trycka fram att man nått X antal exponeringar istället. Du kommer helt enkelt inte ha full insyn i alla olika siffror som man kan djupdyka i på Facebooks annonsplatform. 

Detta är en en väldigt starkt argument för att alltid annonsera genom ditt egna annonskonto. Alla siffror och all data hjälper dig att utveckla både annonsering och företag, därefter är det av stor vikt att du har full insyn i alla dina resultat. 

  1. Byråer kan stänga ute dig när som helst.

Vad händer om du och byrån blir oense om en faktura? Jo, mest troligen så väljer de att stänga ute dig från annonskontot. De tar enkelt bort din tillgång med några få knapptryck och därefter har du ingen insyn eller kontroll i annonskontot. Detta ger byrån ett orättvist övertag över dig och det kan de utnyttja genom att bekosta dig för att få ut data från annonskontot. Men det är din data som är genererad av dina pengar och genom ditt varumärke, det ska du inte behöva betala för. 

  1. Du går miste om bonusar! 

En extra sak som du går miste när lägger över annonseringen till en byrås konto är alla de kreditkortsbonusar som du genererar för varje spenderad krona. Ditt kreditkortsföretag har troligen ett bonussystem som genererar bonuspoäng för varje krona du spenderar. Så om du har ditt egna annonskonto så kan du välja att betala annonserna med ditt kreditkort och därefter generera t.ex. flygbiljetter eller hotellnätter. Om du däremot annonserar genom en byrås konto så betalar du istället för flygbiljetter till byråns VD och jag är osäker på om hen kommer bjuda med dig på resan… 

Vi på Trendflow strävar efter att vara en byrå där din framgång står i centrum. Vi vill bygga långvariga relationer med våra kunder och skapar därefter alltid marknadsföringsstrategier som håller i längden. 

När du väljer att annonsera med oss gör du det alltid genom ditt egna annonskonto och aldrig från vårt. Om du inte har ett annonskonto redan så tar vi självklart tid för att hjälpa dig sätta upp det genom ett videosamtal. 

Vi ställer stor vikt vid transparens och kommer med kontinuerliga rapporter med alla siffror du önskar + andra som kan vara av vikt för din fortsatta annonsering. Samtidigt har du alltid full insyn i annonskontot och kan därmed gå in själv och studera alla siffror. 

Allt detta bör vara det absolut minsta som du ska kunna förvänta dig av en reklambyrå och du bör inte acceptera något mindre. 

Är du redo att börja annonsera tryggt och resultatinriktat? Då vill vi gärna komma i kontakt med dig redan idag. 

Hoppas vi hörs! 


Vill du förbättra din digitala marknadsföring? Klicka här för att boka ett onlinemöte med våra experter!

Andra insikter från Trendflow:

Målgruppsmättnad i annonsering: så förebygger du

Så förebygger du målgruppsmättnad i din annonsering. Välkommen till en blogg om ett väldigt vanligt problem som de flesta annonsörer har stött på – målgruppsmättnad. Föreställ dig detta – annonsen som har presterat topp i flera månader slutar fungera. Du

Retargeting: Hur man når sin intressegrupp effektivt (Meta ads)

Retargeting: Hur man når sin intressegrupp effektivt Välkommen till vår blogg om retargeting! I dagens digitala värld är det avgörande att kunna nå rätt målgrupp på rätt sätt. Retargeting, eller återmarknadsföring, är en strategi som hjälper dig att göra just

Varför YouTube är en effektiv kanal för marknadsföring

YouTube är en kraftfull plattform för marknadsföring med oändliga möjligheter att nå en bred publik. I denna artikel kommer vi att utforska fördelarna med att använda YouTube som marknadsföringskanal, effektiva metoder för framgångsrik marknadsföring och värdefulla tips för att maximera