Målsättningen med marknadsföring är lönsamhet. Det hoppas jag att du håller med om. Du vill få tillbaka mer än vad du spenderar. Men på sikt vill du även se till att öka hur mycket du faktiskt tjänar. Det finns bara en väg dit, och det är att spendera mer pengar. Du måste skala upp marknadsföringen för din webbshop.
Det här inlägget förutsätter att du redan marknadsför genom Facebookannonsering som är väl integrerad med din webbshop och mäter resultat. Om du vill komma igång med denna form av marknadsföring så får du gärna ta en titt på vår information om detta eller kontakta oss.
Översätt avkastning till lönsamhet
Marknadsföring för en webbshop på Facebook har flera fördelar, där mätbara resultat är ett av de främsta. Först och främst så tittar du på ROAS, Return On Ad Spend; hur mycket du får tillbaka på i jämförelse med din ad spend. Men en positiv ROAS spelar inte så stor roll om du inte spenderar mycket på annonsering. Vägen till att öka din faktiska lönsamhet är uppskalning. En ROAS på 4 är inte så mycket om du bara spenderar 100 kronor om dagen och har en marginal på 50%. Men om du spenderar 40 000 kronor om dagen blir det plötsligt mer pengar kvar i slutet av dagen.
Så skalar du upp marknadsföring för din webbshop - konkreta råd
Att skala upp är i grunden simpelt. Du höjer budgeten, gärna successivt för att ha koll på att avkastningen håller i sig. För vissa fungerar det att chockhöja budgeten, men om du inte har väldigt stark tillit till likväl dina annonser och målgrupper som Facebooks annonsleverans och inlärning med givna faktorer så bör du ta det försiktigare och kontinuerligt testa dig fram medan du höjer budgeten.
En hake med att skala upp marknadsföring för webbshop på just Facebook är att du inte har full kontroll över annonsleveransen. Facebook lever ju sitt eget liv, men det finns saker som du kan och bör tänka på:
1. Storleken på dina målgrupper
De måste helt enkelt vara stora nog. Även om en målgrupp levererar bra resultat med en mindre budget så är det inte säkert att Facebook klarar av att hitta nog med köpare i den för en högre budget. Allt eftersom du skalar upp så bör du titta på hur du kan expandera dina målgrupper. Dels genom att utvidga vilka geografiska områden du riktar dig till och dels genom att bredda dina målgruppskällor. Dessutom kan du ju räkna med att Facebook får enklare att hitta köpare i bredare målgrupper allt eftersom du får in fler köp.
2. Din kampanjstruktur
Med kampanjstruktur menar jag att du måste ha en balans i dina målgrupper som klarar av att bibehålla en god avkastning i längden. Antagligen har du en bra avkastning i dina återmarknadsföringskampanjer, men utan en strategi och avsatt budget för att konstant mata in nya personer i systemet så kommer detta att avstanna.
Desto större dina varma målgrupper i form av besökare i webbshop växer så ska du även överväga att börja segmentera dem snävare. Du har ju flera personer i ditt system som genomgår en köpcykel. Försäkra dig om att nå ut till alla som spelar roll i flera olika stadier. Så småningom bör du se över om du även kan erbjuda något till befintliga kunder. Kanske märker du att de tenderar att köpa igen efter en viss tidsperiod, eller så har du någonting annat av värde att erbjuda dem. Din marknadsföring sträcker sig längre än resultaten du ser i ads manager, så ta hand om dina varumärkesambassadörer: köparna.
Slutligen,
Desto mer du skalar upp, desto mer får du att arbeta med. Mer data, fler verktyg, fler möjligheter. Ta vara på möjligheterna och utnyttja dina växande resurser, men ha även tålamod. Du kommer troligen att behöva anpassa dina strategier under resans gång. Att skala upp marknadsföring för en webbshop kan ta tid, men om du är beslutsam att lyckas och inte räds för att konverteringsoptimera på flera plan så är det en bra investering. Som troligen betalar för sig under resans gång!