Det finns otaligt många sätt att marknadsföra sin verksamhet på Facebook. Om du däremot, liksom de flesta, vill att din budget ska bli väl spenderad så finns det ett antal grundprinciper som är väldigt viktiga att förstå och implementera i din Facebook annonsering, oavsett hur du går tillväga, detta ska vi kolla in på här nedan.
Innan vi går igenom dessa tips för effektiv Facebook annonsering är det viktigt att förstå att svaret på de flesta funderingarna är “det beror på” och “testa”. Det finns inte något enstaka recept för att lyckas, dock så finns det verktyg och strategier som definitivt tar dig närmare en effektiv annonsstrategi på Facebook och Instagram.
1. Definiera tydligt dina slutmål med din kampanj och välj kampanjtyp noggrant baserat på dina mål.
När jag analyserat eller tagit över konton så har jag sett alltför många fall när man:
- Valt fel kampanjtyp
- Optimerat för fel händelse
Vad detta innebär i praktiken är att man t.ex valt allt lägga majoriteten av sin budget på t.ex Trafikkampanjer när man i själva verket har möjlighet att optimera efter köp i en Konverteringskampanj (ett exempel av många).
Man kan ha flera olika kampanjer med olika kampanjtyper igång samtidigt. Finns det dock ett tydligt mål med annonseringen, t.ex “Köp på webbplats” - se till att majoriteten av totalbudgeten går åt att optimera kampanjerna efter just det.
2. Inte lägga alla ägg i en korg.
Hur sätter man igång och testar nya ideér?
När något som tidigare fungerat, slutat funka, vad ?
Hur skalar man upp sina resultat?
Än en gång, allt beror på, men oavsett så blir svaret närmare till hands om du inte lägger alla ägg i en korg. Vad jag menar med detta är: använd flera ad-sets, använd flera annonser, begränsa inte placeringarna allt för mycket. I många fall hjälper det att ge mer utrymme för Facebook algoritmen att placera dina annonser till rätt personer vid rätt tillfälle.
Detta hjälper dig även när du ska ta nästa beslut då du t.ex har data ifrån 6 olika annonser och 3 olika målgrupper - jämfört med en målgrupp och en annons.
3. Storlek på målgrupper
I många fall är det slöseri på tid att övertänka valet av målgrupp. Mer specifikt kan det skada att begränsa sin målgrupp för mycket. Att överdefiniera sin målgrupp kan i många fall innebära att man utesluter potentiella kunder.
Ett exempel är när man exempelvis definierar målgruppen så att dem ska vara i intressegrupp 1 OCH ÄVEN intressegrupp 2.
En egentlig kund behöver inte vara intresserade av båda dessa intressen för att vara en potentiell kund. Ibland är det bättre att släppa på tyglarna då en persons egentliga intressen nödvändigtvis inte = intressegrupp på Facebook. Än en gång handlar det om att ge Facebooks algoritm tillräckligt med spelutrymme för att hitta rätt personer.
4. Förstå plattformarna
Det kan vara lätt att bli insnöad i smådetaljer när man skapar sina annonser. Vad ska man nämna först i annonstexten? Vad i min produkt/tjänst ska jag framhäva annonsväg? Vilken bild ska jag välja?
Det blir enklare att komma fram till ett svar på dessa frågor när du har den faktiska plattformen du annonserar på i åtanke.
I genomsnitt har man ca 1.7 sekunder på sig att fånga någons uppmärksamhet i Facebook flödet. Va därför inte blygsam med att kommunicera den viktigaste USPen så snabbt som möjligt i din video. Skriv även den viktigaste USPen först (eller tidigt) i annonstexten. Du vill inte förlora en potentiell kund p.g.a du gömt dina viktigaste USPar bakom “läs mer”-knappen.
Vad som fungerar allra bäst kommer man fortfarande fram till genom att testa. *Tips: kolla vad andra etablerade företag redan gör i sin annonsering genom Annonsbiblioteket, vi har gjort ett blogginlägg om detta här*.
5. Förstå psykologin bakom säljet
Det må vara självklart, men allt för många tror att Facebooks annonsplattform är någon sorts genväg till att öka försäljningen, vilket det såklart på ett sätt är, men om man vill ha en långsiktigt stabil lösning för sin annonsering är det viktigt att alla bitar är på plats.
Dessa “bitar” är t.ex:
- Du vet vilket behov din produkt uppfyller hos din målgrupp och hur du kommunicerar detta annonsväg.
- Kunskap om vad för typ av innehåll din målgrupp reagerar på.
- Hur lång dina kunders köpcykel är, tar den en dag eller en vecka innan någon köper? (återmarknadsföring kanske är ett måste)
6. Resterande bitar är på plats
Om din hemsida inte är optimerad för försäljning/bokning eller vad det nu är du är ute efter, så spelar det ingen roll hur mycket trafik du driver från Facebook till din webbplats. Det är lika viktigt att kundresan på hemsidan är så friktionsfri som möjligt som det är att fånga någons initiala uppmärksamhet och få dem att besöka hemsidan
Likaså om ni använder ett CRM-system för inkommande Leads är det självklart viktigt att dessa hanteras på optimalt sätt, t.ex är det viktigt att fånga leadsen medan de fortfarande har intresse i produkten/tjänsten, inget stoppar dem från att gå till en konkurrent.
Lycka till med annonseringen!