Att arbeta med marknadsföring i sociala medier kan vara både billigt och lönsamt. Eller ett slöseri med din tid. Det är kritiskt att du verkligen har en målsättning relaterad till dina affärsmål och en plan både för hur du ska uppnå dem och för hur du ska mäta resultaten.
Liten eller stor, marknadsföring är ett måste om du vill att ditt företag ska växa. För att kunder ska känna till ditt värdeerbjudande så måste du kommunicera det på något sätt. Oberoende av hur din verksamhet ser ut.
Men medieköp kan kännas som en för stor och läskig investering. Du kanske inte har möjligheten att lägga resurser på att formulera en perfekt, analysbaserad kommunikationsplan där alla investeringar är beräknade och planerade för bästa möjliga effekt.
Vilken tur att sociala medier finns! De erbjuder möjligheten att marknadsföra steg för steg, med små investeringar som tillåter dig att testa dig fram till det som genererar de bästa resultaten för din verksamhet.
Marknadsföring i sociala medier är ett vagt begrepp och innefattar flera områden. Du kan lägga ut organiska inlägg och bygga upp en följarbas och community, du kan arbeta med influencers, och, kanske viktigast, du kan använda dig av betald annonsering. Oavsett inriktningen så finns det saker att ha i åtanke.
Här är mina tips för att du ska lyckas med din marknadsföring i sociala medier
1. Utgå ifrån slutmålet
Vad vill du egentligen uppnå? Det här egentligen grundläggande för all kommunikation och marknadsföring, men alltid värt att påminna sig om. Det är en fördel att det är enkelt att komma igång med marknadsföring i sociala medier. Men detta innebär inte att du inte borde ha en plan och målsättning.
Om du använder dig av betald annonsering på, säg, Facebook, så vill du försäkra dig om att du har mätverktyg (se t. ex. detta inlägg om Facebook Pixel) som kan berätta för dig om dina annonser verkligen leder till fler konverteringar eller inte.
Även om du bara marknadsför organiskt så ska du alltid ha i slutmålet i åtanke. Även om du har en mer content marketing-inriktad approach så FÅR du inte glömma att fånga upp intresset du har genererat med material som leder till konverteringar. Marknadsföring är inte ett ändamål i sig, varken på sociala medier eller annanstans.
2. Mät resultat och testa dig fram
Vilka mätbara hållpunkter finns det som leder upp till ditt slutresultat? För att knyta an till vikten av slutmålet: se till att alltid mäta minst en händelse som din marknadsföring driver (som är kopplad till slutmålet!). Därefter testa dig fram till vad som i högst mån driver detta. Kreativitet är toppen, men för att verkligen lyckas med din marknadsföring i sociala medier krävs en god dos av analys.
Vill du ha engagemang mäter du delningar, likes och kommentarer. Vill du ha följare så mäter du följare. Likaså, om du vill du ha köp så mäter du köp.
Kombinationen att mäta och testa är speciellt viktig om du använder dig av betald annonsering, då du t.ex. genom Facebooks annonseringsverktyg erbjuds full insikt i hur väl dina annonser presterar i olika avseenden.
Slutligen, var inte rädd för att skapa dina kanaler och komma igång. Skapa en Business Manager på Facebook så att du kan komma igång med betald annonsering om du skulle vilja. Installera en Pixel på din hemsida. Visst kan man ödsla mycket tid som inte leder till något på sociala medier, men allting är ju en process. Om du gör hemläxan och inte glömmer bort syftet med din marknadsföring så kommer du snart att finna hur du bäst uppnår värdefulla resultat för just din verksamhet på sociala medier.