Har du en webshop? Eller någon annan slags hemsida kopplad till en verksamhet som skulle kunna vara relevant att marknadsföra genom Facebook annonsering? I sådana fall är det hög tid att du tar Facebooks utsträckta hand och installerar en Facebook pixel.
“Varför pixel?” kanske du undrar, “Mina annonser når ju ändå ut till min målgrupp”. Tänker du i dessa banor så är det till att börja med toppen att du är intresserad av Facebook annonsering - Facebook är en fantastisk plattform som erbjuder starka verktyg för annonsering. Dessvärre så går du miste om 90% av varför Facebook annonsering är så effektivt om du inte använder dig av just en Facebook pixel.
Så varför ska du skaffa en pixel så snart du har läst klart?
Ditt mål med din verksamhet är troligen att sälja. Företaget måste gå runt, du har räkningar att betala. Kanske har du beräknat att du kan uppnå nödvändiga resultat enbart genom tillräcklig räckvidd inom en relevant målgrupp. Det klassiska marknadsföringstänket, helt enkelt. Det är inget fel med detta, men en pixel kan hjälpa dig nå dina mål så mycket mer effektivt.
Vad gör en Facebook pixel?
Vad en pixel egentligen gör är att med hjälp av cookies koppla aktivitet på din hemsida till sina användare. Aktivitet som attribueras till den annons som användaren har sett eller klickat på, så att du effektivt kan mäta resultaten av din annonsering och så att Facebook kan optimera sin leverans.
Fördelarna med Facebook pixel
Genom låta din pixel mäta denna aktivitet öppnar sig en värld av möjligheter, till exempel:
- Konverteringsoptimera. Glöm läckande hinkar, låt Facebook hitta personer som troligen kommer att konvertera.
- Återmarknadsför eller skapa merförsäljning. Gör en målgrupp av hemsidebesökare, köpare eller de som har övergett kundvagnar och rikta annonser mot dem.
- Skapa look-a-like målgrupper. Ge Facebook i uppgift att hitta användare som liknar befintliga köpare. Ett hett tips för att hitta nya kunder!
- Nå ut till värdefulla kunder. Pixeln kan mäta hur mycket unika användare spenderar, vilket du kan basera målgrupper på.
- Följ kundresan. Hur många av dina besökare lägger till något i sin kundvagn, och hur många av dessa slutför ett köp? Din Facebook pixel kan berätta allt detta och mer.
Jag hoppas du är övertygad!
Även om du inte har några planer på att börja annonsera via Facebook direkt så bör du lägga till en pixel så snart du kan så att den kan börja samla information om dina kunder och hemsidebesökare samt deras beteende. Det skadar inte, och all data du samlar in lägger grunden för att din framtida annonsering ska ge så goda resultat som möjligt. Lycka till!
Lägg till din Facebook pixel
Pixeln är i grunden ingenting annat än ett kort stycke kod. Absolut inga konstigheter, allt du behöver göra är att gå till Events Manager via din Business Manager och följaktligen lägga till din pixel. I menyn till vänster ser du dina datakällor. Här väljer du först “lägg till ny datakälla” följt av “Facebook Pixel”.
Självklart är denna process användarvänlig - om du använder till exempel WordPress så får du hjälp att sätta upp din Facebook pixel genom ett guidande verktyg. Annars håller Facebook dig i handen medan du eller din utvecklare manuellt lägger in koden.
Var det här intressant? Vill du läsa mer?
Kolla in våra andra artiklar berörande spännande ämnen såsom den lite mindre allmänna strategin att Hyper-Geo-Targeta - kanske ett alternativ om du inte är nöjd med målgruppsverktygen pixeln erbjuder?!