Vad är en sökmotor?
En sökmotor är helt enkelt ett verktyg med syftet att söka information i ett datasystem. I de flesta fall när man numera pratar om en sökmotor så är det eftersök av en webbplats eller hemsida på internet. Den mest kända sökmotorn är idag Google.
De största sökmotorerna
Google anses för närvarande vara den största sökmotorn men det finns även ett stort antal andra att nämna såsom Bing, Yahoo, kinesiska Baidu och Ask.com.
Varför är Google den största sökmotorn?
Anledningen till att branschjätten Google har gått om alla andra sökmotorer och räknas som den mest erkända, har specifikt att göra med dess komplicerade algoritmer och AI. Resultatet blir att du som söker får ett mer detaljerat och snabbare resultat. Sökord, sökfraser och hela meningar kan användas för att få upp information.
Vad är Google Search's mål?
Meningen med Google Search är att hitta en så relevant information som möjligt i förhållande till den information du söker på. Omfattande tester görs hela tiden så att hemsidor och webbplatser ska matcha din sökning. Detta samtidigt som phishing och hot med mera borttages från toppresultaten.
Vad är sökmotoroptimering/SEO?
Sökmotoroptimering handlar om att driva mer trafik till din hemsida eller webbplats genom att med olika strategier hamna i toppen på sökresultatet när folk söker på det som är relevant för just din sajt, såsom produkter eller relevanta tjänster. Genom sökmotoroptimering kan du driva på försäljningen, trafiken eller intresset och på så vis stärka din egen marknadsföring indirekt.
Vad är PageRank?
Googles ena grundare heter Lawrence Page och det är därifrån begreppet PageRank kommer. I det stora hela handlar PageRank om Googles sätt att värdera hemsidors styrkor genom olika algoritmer. Alla enskilda sidor på en sajt får en egen PageRank beroende på hur många som länkar till den och hur många som länkar till de länkande sidorna och så vidare. Styrkan på källorna är viktiga, bland annat är regeringen.se betydligt mer värdefull än en okänd bloggares sajt.
Olika metoder för sökmotoroptimering
Man kan sökmotoroptimera en hemsida med olika metoder och man delar ofta in dessa i onpage och offpage. Onpage handlar om att förbättra sajten direkt och offpage om att göra den mer intressant och trovärdig indirekt, bland annat genom länkning från andra webbplatser.
OnPage
OnPage syftar till sajtens innehåll.
- Hur ser texten ut? Innehåller den viktiga nyckelord och hur är nyckelorden utstakade i rubrikerna och i brödtexten? Är texten plagierad eller unik?
- Används rätt meta- och titel-tagg?
- Finns internlänkning?
Alla dessa saker kikar man på om man är sökmotorkonsult och gör en OnPage-analys åt en kund för att sedan komma fram till vilka strategier kunden ska använda för att förbättra sin sajt.
OnPage – Teknisk SEO
Inom teknisk SEO arbetar man med källkoder, renderingsoptimering, laddtider och andra tekniska aspekter av hemsidan för att förbättra den.
OnPage – Innehåll
Onpage innehåll och optimering av detta innebär att se till content ur sökordsperspektiv med nyckelord i texten, H1, H2 (rubrik och underrubriker), meta och titel, bilder och animeringar, internlänkning med mera – allt det som bidrar till webbplatsens helhetsuppfattning och hur den ser ut.
Länkar/Backlinks – en hänvisningskälla och en av de viktigaste rankningsfaktorerna
Länkar eller backlinks är oerhört viktiga för rankningen på en sajt och dessa länkar ska finnas naturligt och inte vara där genom inflytande. Länkarna ska komma från trovärdiga och populära källor. Ett sätt att skaffa backlinks är att gästblogga, skaffa unikt och värdefullt innehåll och att dela ut visuellt tilltalande infografik.
Vit och svart hatt SEO
Både vit och svart hatt SEO går ut på tekniker som driver besökare till sajten, men svart hatt SEO kan göra så sökmotorn straffar dig eller rättare sagt din hemsida. Det senare är en oetisk teknik där man nyttjar algoritmernas svagheter för att ranka snabbt istället för långsamt och gradvis. Vithattmarknadsföring är sökmotoroptimering enligt Googles egna riktlinjer – på ett etiskt plan.
Långsiktig SEO för topplaceringar år efter år
Riktigt bra sökmotoroptimering som håller över tid samt ger de bästa placeringarna i sökmotorerna är den SEO som går gradvis fram. När du sökmotoroptimerar gäller det alltså att ha en dos tålamod för att sedan bestå.
Generella tips för sökmotoroptimering av din webbplats
Det finns många tips att ta del av för den bästa sökmotoroptimeringen. Kolla in ditt content och om det har relevanta nyckelord och bra bilder eller grafik, organisera dina länkar, bevaka konkurrenterna, se till att synas på sociala medier och kolla även ditt domännamn.
Hur användarvänligt innehåll och upplevelse påverkar placeringar
Sedan några år tillbaka har Google utöver sina spindlar också börjat använda sitt AI-system RankBrain som både har en större förståelse för texternas sammanhang och kontext men också för integration med sökresultaten. Det gör att både content och användarvänlighet påverkar placeringarna.