Så fotar du som ett proffs

Att en bild säger mer än tusen ord har vi hört förut, men visste du att man faktiskt tar till sig information bättre om den är visuell? Statistik visar att mottagare som endast tar del av information i ljudformat kommer ihåg 10% av budskapet tre dagar senare. Om de däremot ser en relevant bild kopplad till informationen så kommer de ihåg hela 65% av budskapet tre dagar senare. Med andra ord, vill du få din målgrupp att komma ihåg dig gäller det att arbeta med det visuella. 

Att dokumentera kundcase, produkter och projekt och dela dem på sociala medier kan du vinna mycket på. Fler och fler använder sociala medier både för inspiration och för att hitta nya produkter. Det tar mindre än en tiondels sekund för mottagarna att forma ett första intryck av ditt material – beslutet att stanna upp eller scrolla vidare går därmed oerhört snabbt. Men gör du det på rätt sätt visuellt finns det stora möjligheter att mottagarna väljer att läsa vidare och kanske till och med delar ditt innehåll på sina kanaler. Företag som lägger ner både tid och eftertanke på sin produktion, uppfattas som mer professionella och trovärdiga. Genom ditt bildspråk har du möjlighet att få fler potentiella kunder att välja just ditt företag och att rekommendera er till andra. Detta gäller både för organiska inlägg och annonser. 

Så, hur får man till en bra bild då kanske du undrar? Med dessa enkla tips kan du gå från osäker amatör till att ta proffsiga bilder. Du kommer märka att det är de små justeringarna som gör den stora skillnaden, och att allt hänger på detaljerna. 

  • Ljuset: Bra ljussättning gör stor skillnad för bildens resultat. Oavsett om du arbetar med ledlampor eller naturligt ljus så finns det några saker att tänka på. Till att börja med behövs det ofta betydligt mer ljus än vad man tror. Placera ljussättningen framför objektet eller personen som ska vara med i bilden, att fota i motljus blir sällan bra. Beroende på vilken känsla du vill skapa kan du arbeta med olika varianter av ljussättningar. Starkt solljus ger ett hårt ljus med skarpa skuggor, medan morgon- och kvällssolen ger varmare ljus och mjukare skuggor. Vill du skapa en mysig känsla eller lyfta ett budskap som har tyngd i sig passar dovare belysning bättre, likt en molnig dag. Vill du däremot ha mer energi i dina bilder är ett starkare ljus att föredra, som ger detaljerade och färgstarka foton. Arbetar vädret emot dig och du behöver komplettera din fotografering med ljuskällor kan du enkelt använda dig av portabla ledlampor som du antingen kan fästa på din kamera eller telefon. Detta kan du hitta på t.ex estore.se för under tvåhundra kronor. Du kan även investera i ett studiokit med lampor samt softbox, till ett bra pris på dealproffsen.se.
  • Detaljnivå: Se över platsen ni ska fota på i god tid innan fotograferingen. Ofta kan små detaljer resultera i störningsmoment och ge ett sämre kvalitétsintryck av bilden. Om man ska ta bilder på ett kontor kan t.ex kaffekoppar, sladdar och vissna blommor som du kanske inte reflekterar över i vanliga fall ta fokus ifrån det du egentligen vill visa med bilden. Ta bort allt som inte är relevant för fotots innehåll. Mottagarna ser mer än du tror. Ta några testbilder och titta på dem i datorn efter sådana störande inslag innan du börjar.
  • Styling: Beroende på vad du vill framhäva med fotot, behöver du tänka på hur många objekt som finns i bilden. Är det en produkt- eller matbild, krävs det inte mer än ett passande underlag och eventuellt några kompletterande objekt. Detta i form av en inspirerande dukning där rätten serveras exempelvis. Eller ett dekorerat kontorsbord, där en laptop, kruka och anteckningsblock ligger snyggt placerat för att väcka inspiration till – “såhär kan jag också ha det om jag köper det där bordet”. Ska du fota medarbetare i kontorsmiljö, krävs det eftertanke vad gäller val av rum och placering i rummet. Se över färgerna i rummet, allt för starka färgkombinationer riskerar att ta över fokuset i bilden och göra den rörig. En lugnare bakgrund är ofta att föredra, alternativt kan man lägga allt fokus på personen i bilden och göra bakgrunden suddig. Har ni det väldigt vitt eller grått, kan exempelvis en växt eller några kuddar tillföra mycket för djupet i bilden. Ett vanligt misstag är att man ställer personen som ska fotas framför en vägg vilket ofta skapar utmaningar med ljuset. Placera istället personen några meter ut från väggen eller mitt i rummet. Det kan kännas onaturligt men kommer se mycket bättre ut på bild.
  • Kvalitet: Äger du inte en systemkamera så kan du komma långt med din mobilkamera. Det viktigaste är att säkerställa att kvalitén på bilderna är tillräckligt hög för kanalen eller mediet de ska användas. För en bild till en annons på Facebook till exempel räcker det ofta långt med en bra mobilkamera. Tänk även på var fokuset ligger. Vad eller vem som är mest relevant att framhäva i bilden ska vara centrerad.
  • Redigering: Små justeringar kan göra stor skillnad i ett foto. Det kan handla om att öka ljuset, sänka värmen eller öka kontrasterna för att få mer ljus. Vill du säkerställa att bilderna är enhetliga och skapar balans i ditt Instagram flöde? Då kan ett filter som passar din varumärkesprofil göra stor skillnad. Ett filter gör det enklare för dig att skapa samma ton och känsla i bilderna, oavsett hur originalbilderna ser ut. Du kan enkelt arbeta med filter i exempelvis Instagram appen. Vill du skapa ett personligt filter och ha fler valmöjligheter rekommenderar vi Adobe-Lightroom. 

Vill du förbättra din digitala marknadsföring? Klicka här för att boka ett onlinemöte med våra experter!

Andra insikter från Trendflow:

Målgruppsmättnad i annonsering: så förebygger du

Så förebygger du målgruppsmättnad i din annonsering. Välkommen till en blogg om ett väldigt vanligt problem som de flesta annonsörer har stött på – målgruppsmättnad. Föreställ dig detta – annonsen som har presterat topp i flera månader slutar fungera. Du

Retargeting: Hur man når sin intressegrupp effektivt (Meta ads)

Retargeting: Hur man når sin intressegrupp effektivt Välkommen till vår blogg om retargeting! I dagens digitala värld är det avgörande att kunna nå rätt målgrupp på rätt sätt. Retargeting, eller återmarknadsföring, är en strategi som hjälper dig att göra just

Varför YouTube är en effektiv kanal för marknadsföring

YouTube är en kraftfull plattform för marknadsföring med oändliga möjligheter att nå en bred publik. I denna artikel kommer vi att utforska fördelarna med att använda YouTube som marknadsföringskanal, effektiva metoder för framgångsrik marknadsföring och värdefulla tips för att maximera