iOS 14 – Verifiera din domän i Business Manager

Apple har precis släppt iOS14 uppdateringen och kräver att alla annonsörer verifierar sin domän och konfigurerar standardhändelser för att effektivt kunna nå ut till dess användare av deras nya iOS uppdatering. Hälften av Sveriges befolkning har iPhones vilket gör detta till mer eller mindre ett krav för samtliga verksamheter som vill annonsera på Facebook i Sverige, men även i andra marknader.

Verifiera din domän i Business Manager

Det finns flera anledningar till att det är en bra idé att verifiera sin domän i Business Manager. Delvis rör det sig om att kunna nå ut med annonsering till personer med den nya uppdateringen för iOS14. Det gör också att du lättare kommer kunna styra över bilder, rubriker och beskrivningar av länkar till din egen webbsida.

Det finns tre olika metoder för att verifiera sin domän i Business Manager. 

  1. Skapa en DNS TXT-post som verifierar du äger domänen.
  2. Ladda upp en HTML-fil från Facebook till din Root-mapp som verifierar ägarskapet av din domän.
  3. Lägga till en meta-tagg i sektionen <head> på din webbplats startsida.

Även om du är ovan vid att jobba med kod eller att hantera filer i på din server kommer du kunna lösa det. Du får kika igenom instruktionerna nedan och välja den metod du tycker ser mest begriplig ut. Bara du följer alla steg i instruktionen lovar vi att det kommer gå bra!

Lägg till din domän i Business Manager

 Oavsett vilken metod du väljer startar processen på samma sätt. Du måste börja med att lägga in din hemsidas domän i Business Manager.

  1. I Business Manager finns det en meny i vänsterspalten som heter Företagsinställningar. I den menyn klickar du Varumärkessäkerhet - Domäner.
Digital Marknadsföringsbyrå - MCazLAUsxZXpUIP9bdGaiPtOOKi 1sV6jvGroBcYs QQjgGb5HD AfvJrZ34TT24yCv6
  1. Klicka på Lägg till och och skriv in din domän i dialogrutan.
Digital Marknadsföringsbyrå - DLzeofVBUFrWyuZKAhKlKbjkfgDFG1zZsho8aZQd EkZEjVP0ImCvA60HwQY9PSH323o6SH5MynwFceYCQoObsXMHpgFj0a1hiW1uCYCp3VTuqPRV aZzysejmbljEHOZHmJWsQc
  1. Välj vilken metod du vill använda, DNS TXT-post eller HTML-fil

Alt 1) DNS TXT-post

När du har lagt till din domän får du två alternativ beroende på vilken metod du väljer för att verifiera ditt ägarskap. Aktivera fliken DNS Verifikation för att få den information du behöver för att skapa en DNS TXT-post. 

  1. Gå till dina DNS-inställningar i ditt webbhotell.
  2. Skapa en TXT-post
  3. Om ditt webbhotell kräver det, skriv @ i fältet för värdnamn.
  4. I fältet för värde ska du kopiera den TXT-sträng du ser i dina inställningar
Digital Marknadsföringsbyrå - Axl61oc2gOg 1PcmBmIReC 6IqVBpV9Iml4W9pOZ8bM9xk1nw2qFzImvbwOKNNHin9KPLkDvZ6YNzqISTcXyD2oPSNOk3693yNtO d mCKaOBMchKiMQdLZYANdV4H5IrQ3tGIQm
  1. När du har skapat din DNS TXT-post går du tillbaka till Business Manager och klickar på verifiera. Oftast går det att verifiera efter några minuter, men ibland kan det ta upp till 72 timmar för inställningen att bli klar.

Alt 2) HTML-fil

För att använda denna metod, klicka på fliken för HTML-filuppladdning.

  1. Ladda ner filen
Digital Marknadsföringsbyrå - 5Nw1Mk KHLlUE3wXtASWHZUNBaTRi jDvu5UgZ0 A2SHILafQ11q427 OaMFf0nGSDum5vUGRjCUaDiP5jPRO439uKHMDmgoBV9RhrI6JJrst65b0ngMjSsi3sP364XvfZ YMXSz
  1. Ladda upp filen i din hemsidas root-mapp. Root-mappen är hemsidans huvudmapp, den hittar du på ditt webbhotell.
  2. Gå tillbaka till Business Manager och klicka på verifiera.

Alt 3) Meta-tagg

  1. Aktivera fliken Meta-tag och kopiera kodraden.
  2. Gå till HTML-filen för din domäns startsida. I sektionen <head> klistrar du in kodraden från Facebook.
  3. Gå tillbaka till Business Manager och klicka på verifiera.

Koppla ihop din domän med din sida

För att koppla din domän till en specifik sida, klicka på Assign Pages och välj en sida att koppla ihop med din domän. När du har kopplat ihop sidor med din domän kan du dela en länk med en affärspartner eller leverantör så ni kan samarbeta smidigt från olika håll. 

Digital Marknadsföringsbyrå - jwGweEFrg8EXtZkgUyYKRKVLkZUGO7fZPAnyO YW3awZDbd8qw0Ml4OrmDd ANID4wO 3HXRh2ekh9mk94GE19MUb7GpmDWSywVaxb3Vz5

Om något var oklart eller om du vill se en film som guidar dig igenom processen steg för steg, klicka här https://developers.facebook.com/docs/sharing/domain-verification 

Lycka till!

Konfigurera Standard-event

I och med iOS uppdateringen kommer det krävas av samtliga annonsörer att man endast har 8 stycken standard event som mäts från sin pixel. Dessa standard event är t.ex: “View content”, “Tillägg i kundvagn” och “Köp”.


Detta måste konfigureras på egen hand, men är väldigt simpelt:

1. Gå in på Events manager:
https://business.facebook.com/events_manager2
Se till att rätt pixel är vald om ni har flera, vilket man kan dubbelkolla genom att se om ID:t matchar med den Pixel som finns på hemsidan. En genväg är att använda: Pixel Helper

2. Gå till “Samlad händelsemätning” och tryck sedan på “konfigurera webbhändelser”
Digital Marknadsföringsbyrå - GemUNjwXlP3EmC8zseIRfAFF8rP8J6uGaPxS6nwLW7p4YvdCRDzrZ7BLlwDabUOAlEaBojC5vt0CepE1lmNXFAgY09dlD DbmUpfhRU2 tr0pmJTEETuiY30LforJjZM52tnDZPN
3. En lista på alla domäner som du är kopplad till kommer att dyka upp. Leda upp din domän, för oss står det helt enkelt t.ex “trendflow.se”. Om domänen är verifierad kommer detta att stå här bredvid ditt domännamn.

4. Tryck på din domäns namn, då dyker detta upp:
Digital Marknadsföringsbyrå - FUMWUDwpg2xOkNwkjQdC2LFFZ1l
Tryck hädanefter på “Redigera händelser”. Då dyker följande meddelande upp, tryck “Redigera”:
Digital Marknadsföringsbyrå -

5. Dags att välja vilka Standardevent/händelser vi vill ha med i våra mätningar:
Digital Marknadsföringsbyrå - 71LWOYwKaHvnKvmvcZmcBGNSjKe6C8SH34 qfp7Khr2evr0y2XDRA94iv2IeS5zKtEDVTlmNwMP HSaTGEXVVYuEDti0U8IRd0I0vjuiWE8PwEh0VdMOnm2RiesXC p4XJN97CdY


För Trendflows hemsida här ovan vill vi endast mäta “Leads” då det är det viktigaste för oss som verksamhet. För webbshoppar blir det en annorlunda ordning. Viktigt är att ni rangordnar det viktigaste högst upp och det mindre viktiga längst ner. 

Så här kan det se ut för en vanlig webbshop.
Högst upp har vi köp då det är det vi värderar mest, därefter handlingen innan köp (påbörjad betalning), därefter “Tillägg i kundvagn” och sist “Visa innehåll” (vilket är när någon är inne på en produkt)
Digital Marknadsföringsbyrå - vElpWZNnVBsqi0wpfbZdt7OiFnG6KJdH9x9dE4 17f7UKnTvuxCuXU2 KWIQmByvkWRbN5 1bP nox4dXAjhy tg0ymhCh3SdRp2rkunpLGv0wty hsHbhY
Det är bra att checka “Värdeoptimering” så att den är på. På detta sätt så vet Facebook vilka som köper mer och mindre och det blir lättare att optimera leveransen för rätt personer.
I fallet här ovan så gör detta att Köp eventet tar upp 4 utav 8 möjliga händelser, då vardera enstaka köp räknas som ett event vardera. 

Då vi i denna webbshop (och de allra flesta webbshoppar) endast vill mäta det som finns i exemplet ovan så har vi möjlighet att låta “köp”-händelsen ta upp dessa platser. 
Följ denna prioordning uppifrån och nedåt om du har en webbshop (om någon händelse ej finns, hoppa över till nästa i listan):

1. Köp (Värdeoptimering och välj 4 händelser)
2. Tillägg av betalningsinformation
3. Påbörjad betalning
4. Tillägg i kundvagn
5. Visa innehåll

Tryck sedan på “Skicka” längst ner till höger, efter det så är uppsättningen klar.


Vill du förbättra din digitala marknadsföring? Klicka här för att boka ett onlinemöte med våra experter!

Andra insikter från Trendflow:

Målgruppsmättnad i annonsering: så förebygger du

Så förebygger du målgruppsmättnad i din annonsering. Välkommen till en blogg om ett väldigt vanligt problem som de flesta annonsörer har stött på – målgruppsmättnad. Föreställ dig detta – annonsen som har presterat topp i flera månader slutar fungera. Du

Retargeting: Hur man når sin intressegrupp effektivt (Meta ads)

Retargeting: Hur man når sin intressegrupp effektivt Välkommen till vår blogg om retargeting! I dagens digitala värld är det avgörande att kunna nå rätt målgrupp på rätt sätt. Retargeting, eller återmarknadsföring, är en strategi som hjälper dig att göra just

Varför YouTube är en effektiv kanal för marknadsföring

YouTube är en kraftfull plattform för marknadsföring med oändliga möjligheter att nå en bred publik. I denna artikel kommer vi att utforska fördelarna med att använda YouTube som marknadsföringskanal, effektiva metoder för framgångsrik marknadsföring och värdefulla tips för att maximera