Hanataba

Om Hanataba

Hanataba är en svensk uppfinning med namn och inspiration från Japan. Att binda en bukett är inte enkelt, men med en Hanataba kan du åstadkomma kreativa, luftiga och vackra buketter utan en floristutbildning. Välj dina favoritblommor (de kan lika gärna komma från vägkanten, floristen eller snabbköpet), stick dem genom din Hanataba, vrid, och njut av din bukett.

Hanataba säljs dels via återförsäljare och dels via företagets egna webbshop, vilken Trendflow har fått i uppgift att marknadsföra.

Trendflow

Mål

Trendflows huvudsakliga mål för arbetet med Hanataba är att driva konverteringar via deras egna hemsida och webbshop genom annonser på Facebook och Instagram. Annonseringen är främst fokuserad på deras egna produkt, Hanataba, men även ett annat floristverktyg, ”blomsterfakir”. Målsättningen är självklart en stabil, positiv ROAS samtidigt som varumärket stärks genom att annonser exponeras för relevanta målgrupper.

Lösning

Eftersom Hanataba är en unik innovation som både är design- och varumärkesskyddad så ligger värdet främst i produkten i sig, men även i varumärket Hanataba. Därför har det visat sig vara viktigt med annonser som tydligt förklarar och demonstrerar både hur produkten fungerar och hur vackra buketter man kan åstadkomma med den.

Samma principer gäller för att driva försäljning av blomsterfakir, som också är ett kreativt verktyg som alla kan använda för att skapa blomsterarrangemang i hemmet. Även försäljningen av detta verktyg vinner på att bygga upp varumärket Hanataba med rätt associationer. Likaså har fokus legat på annonser som inspirerar och förklarar hur produkten används. Självklart anpassar vi annonsinnehållet beroende på var i kundresan målgrupperna befinner sig samt analys och testning.

Utöver annonserna har vi aktivt arbetat med att bygga upp en kampanj- och målgruppsstruktur som möjliggör annonsering i tre olika länder (Sverige, Norge och Danmark) med konstant och positiv ROAS. Detta har skett genom testning och löpande utveckling av målgrupper och balansen emellan dem, allt eftersom förutsättningarna i annonskontot förändras och utvecklas.

Digital Marknadsföringsbyrå - Hanataba Black 2021
Om samarbetet​

”Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Trendflow. Otroligt skönt att överlåta en enligt min mening tråkig uppgift, till någon som gillar att analysera data för att optimera försäljning och bevisligen har Trendflow full koll på vad de gör. Jag blev även positivt överraskad över hur enkelt det var att skala upp försäljningen till andra länder.”

Christian Jonasson, VD på Hanataba