Apotek365

Om Apotek365

Från huvudvärkstabletter till symaskiner, vitamintillskott och lite till. Med ett brett sortiment på över 6000 produkter inom främst hälsa, skönhet och receptfria läkemedel har Apotek 365 det mesta du kan tänkas behöva i de flesta situationer, 365 dagar om året. Som företag har de också en stolthet i att vara en tillförlitlig e-handelsaktör. med målsättningen att det sa kännas lika tryggt att handla på Apotek 365 som i en fysisk butik.

Trendflows samarbete med Apotek 365 har varit fokuserat på att driva konverteringar via Facebook och Instagram. Då de redan är en etablerad e-handlare med en stabil mängd konverteringar och kundbas via andra kanaler så har det varit viktigt att kontrollera att vi verkligen ökar den totala mängden konverteringar via Facebook och breddar deras kundbas och varumärke.

ROAS
7,3x
Return on ad spend

 

CTR
3.45%
Unik utgående CTR

 

 

Digital Marknadsföringsbyrå - a3
Trendflow

Mål

Då Apotek 365 är en e-handelsaktör är den primära målsättningen självklar; ökad försäljning och stabil avkastning via annonser på Facebook och Instagram. Dessutom det legat fokus på att försäkra att annonseringsarbetet aktivt når ut till nya målgrupper och ökar det totala antalet konverteringar och bredda kundbasen.

Lösning

Att driva konverteringar hos Apotek 365 som vi tydligt kunde spåra tillbaka och attribuera till just dessa kanaler krävde utförlig testning, både av produkter och vilken utformning som tilltalar den typ av köpbeteende som är vanligt för den här sortens e-handel.

För att försäkra oss om att vi verkligen breddar deras kundbas och att konverteringarna som uppmäts drivs främst via Facebook så har vi varit noggranna med att titta på om köpen kommer från personer som har klickat på en annons eller enbart sett den. Facebook mäter, som grundinställning, både konverteringar som genomförs av personer som har klickat på en annons och personer som har genomför handlingen inom en dag efter att de har sett en annons. När ett köp kommer in till en så pass stor aktör som Apotek 365 som enbart attribueras till att personer har visat annonsen så är det troligt att den huvudsakliga påverkan kommer från andra kanaler. Självklart är synergin av flera kanaler viktig, men då målsättningen är att öka försäljningen totalt sett så kan det vara missvisande att basera sina analyser på dessa siffror.

Vi har varit noggranna med att anpassa vår manuella optimering av annonser och målgrupper för att driva konverteringar som sker just från personer som har klickat från annonser till hemsidan.

Digital Marknadsföringsbyrå - logo
Om samarbetet​

””En av Sveriges vassaste FACEBOOK-byråer – tack vare deras engagemang med att få ett bra resultat på FB är det ett tydligt tecken på att de är dedikerade på vad de gör. En byrå som är lätt att kommunicera med! Har i dagsläget hjälpt APOTEK365 med vårt FB-konto i över ett par månader med bra resultat, på ett mycket professionellt sätt. Jag kan varmt rekommendera dem.”

Martin Söderström, delägare i Apotek 365